Ouluun suunnitteilla olevan huvipuiston paras paikka on Oritkari. Oritkarin meren läheisyys ja meren monet hyödyntämismahdollisuudet sekä alueen avaruus tekevät siitä erinomaisen huvipuistolle. Oritkariin menee junarata, joten huvipuiston käyttäjät voisivat hypätä junaan vaikka Oulun rautatieasemalta.
Tämä ratkaisu säästäisi upean Hietasaaren rauhalliseen ja meluttomaan virkistyskäyttöön.
Ilmeiseti moni päättäjäkään ei tunne Oritkarin aluetta, joka on Oulun hulppeimpia. Nyt siellä on muun muassa lumenkaatopaikka.
Huvipuistoalueesta tulisi järjestää suunnittelukilpailu. Oululaisella virkamiesosaamisella hankkeesta taitaisi tulla torso.
Äimärautio on raviradalle huono paikka. Isot ravit ja tapahtumat ruuhkauttavat liikenteen pahoin. Raviradalle nykyistä parempi paikka olisi Nelostien varteen Kempeleeseen. Uusi ravirata voisi olla monikunnallinenkin hanke. Se voitaisiin rakentaa myös yksityisellä rahalla, kuten Alahärmään tänä vuonna. Alahärmän raviradalla käydään paitsi raveja, pelataan jalka- ja lentopalloa, järjestetään näyttelyitä ja muita suurtapahtumia.
Äimärautioon pitää jäädä mahdollisuus ratsastuksen harrastamiseen. Tätä varten nykyistä paljon pienempi alue riittää.
Ari Matila
kaupunginvaltuutettu (vihr.), Oulu
(Julkaistu Kalevassa 9.11.2016)
----
Raviradan siirto vain osa esitettyä kaavamuutosta
Kari Eriksson kommentoi (Kaleva 11.11.) allekirjoittaneen kirjoitusta (Kaleva 9.11.) koskien kaavamuutosehdotusta Oritkarin-Äimäraution alueelle.
Erikssonin mukaan valtuustoaloite on tehty vuosittain. Yhdyskuntalautakunnan mukaan aloitteita on kaksi. Muista aloitteista on tieto vain Erikssonilla.
Erikssonin mukaan Äimärautiossa oli liikenneruuhka viimeksi heinäkuussa 2010. Alueella kesän 2010 jälkeen liikkuneet tietävät, että ruuhka on jokapäiväinen. Tämän vuoksi Poikkimaantie välillä Äimärautio-Kainuuntie ollaan muuttamassa nelikaistaiseksi (Kaleva 2.11.2016).
Allekirjoittaneen ehdotuksessa raviradan mahdollinen siirto on vain yksi osa esitettyä kaavamuutosta. Toki uuden ja modernin raviradan rakentaminen esimerkiksi Kempeleeseen tai Liminkaan Nelostien varteen olisi järkevää hyvien kulkuyhteyksien vuoksi. Hanke voisi olla (moni-) kunnallinen tai yksityinen, kuten Alahärmässä. Sata vuotta sitten Äimäraution ravirata oli hyvällä paikalla.
Tärkeintä olisi kuitenkin mahdollisen huvipuiston perustaminen Hietasaaren sijasta Oritkariin. Kyseinen alue on Oulun hulppeimpia.
Kaavamuutos toisi viimein Oulun mahdollisuuden meren hyödyntämiseen, mitä on monessa puheenvuorossa vuosien ajan kaivattu. Esimerkkeinä uimaranta, kalastus, merimelonta, vesibussiliikenne, ravintolat (vertaa saunaravintola Löyly Helsingissä), merihotelli, luontomatkailu, Kempeleenlahden ja Liminganlahden läheisyys, Varjakansaari, Hailuoto.
Huvipuisto Oritkariin säästäisi Hietasaaren meluttomaan ja rauhalliseen virkistyskäyttöön. Hietasaareen huvipuisto ei sovellu ahtaiden kulkuyhteyksienkään vuoksi. Oritkarin huvipuistoon voisi mennä vaikka kiskobussilla juna-asemalta.
Monessa kaupungissa Oritkarin ja Äimäraution upeaa sijaintia osattaisiin hyödyntää Oulua huomattavasti paremmin. Alue on laakea ja puuton, siellä on tällä hetkellä muun muassa lumenkaatopaikka.
Keväällä eläkkeelle jäävä kaupunginjohtaja voi halutessaan saada sulan hattuun Oritkarin kaavamuutoksella ja keskeyttämällä Hietasaaren nykyisen suunnitelman, joka on kadunmiehen tasoa. Toinen sulka tulisi Sanginjoen ulkometsän suojelupäätöksestä.
Ari Matila
kaupunginvaltuutettu (vihr.), Oulu
(Julkaistu Kalevassa )
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti